Drejejern

Jeg bruger flere forskellige fabrikater af drejejern Hamlet, Record, Robert Sorby, One Way, Hannestool stålet på alle jernene er af meget fin kvalitet så det har mere været hvad der lige var tilgængeligt.

Men håndtagene er en helt anden sag. Efter at jeg var på kursus i hattedrejning hvor jeg prøvede de jern som Johannes havde med fik jeg en helt anden syn på håndtag. Den trekantede form med hulkehl var utrolig behagelig at holde ved, men det mest unikke er at håndtaget er hult så der kan fyldes blykugler i som gør at de stød der kommer når man bl.a. rette et stykke træ af bliver absorberet af kuglerne og defor ikke mærkes så voldsomt som med en traditionelt håndtag. 

Det eneste problem der var med håndtagene var prisen, de er temmelig dyre og så kan de kun købes i USA, så derfor prøvede jeg selv om jeg kunne lave nogen der havde samme egenskaber. Jeg kunne selvfølgelig ikke støbe håndtagene i gummi som de originale er, men jeg prøvede med asketræ gennemborede klodsen neddrejede den til færdig diameter hvorefter jeg med en opstilling og overfræser lavede de 3 spor, derefter limede jeg håndtaget på et alu-rør. Det næste var så at lime drejestålet i alu-røret og til sidst fyldte jeg næsten (må ikke fyldes helt, kuglerne skal kunne bevæge sig frem og tilbage, det er del af ideen sammen med vægten) alu-røret med blykugler, og en prop fra køkkenet (sidder i de glasrør man får vaniliestænger i) der kunne lukke så blykuglerne ikke render ud igen. Til sidst gav jeg dem en gang lakbejdse, og så havde jeg nogle fine håntag men til en helt anden pris. Det er i første omgang mest mine drejekroge og jern til grovdrejning jeg har udskiftet håndtag på, men det har også givet et helt anderledes afslappet drejning.

Det næste jeg lærte på kurset var den helt specielle slibning Johannes bruger til hattedrejning. Den er helt unik men man skal også øve en del inden man mestre at slibe jernene da det er håndarbejde, der er ingen jigs eller lignende til det. Der er kun en fas på 1-2mm men det er nok men til gengæld er der meget materiale bagved d.v.s fasen bliver ikke så varm den kan ikke "hugge" i og det er meget vigtigt når man er nede på 2mm tykkelse som hattene er. Jeg bruger til de fleste ting en helt almindelig slibning som arbejder hurtigt (tager en god spån) og man kan havde flere med forskellige vinkler 30-35-40-45 grader alt efter hvad og hvor man skal dreje, men har jeg et stykke træ der er svært at få en pæn overflade på tager jeg den specielle slibning og tager den sidste spån med og slipper dermed for en del slibning.